Witryna www.piskp.pl wykorzystuje cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych zgodnie z Polityka prywatnosci. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi. Zgadzam sie, Więcej informacji
Serwis Motoryzacyjny
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, ul. Gdańska 51 lok. A, 01-633 Warszawa, tel. (22) 811 26 06, fax (22) 811 28 78
Strona główna Ciekawostki Samochody konstrukcji Adama Glücka
Samochody konstrukcji Adama Glücka Drukuj

W1921r. inżynier Adam Glűck zaprojektował własny samochód. Konstrukcja była urzeczywistnieniem jego wizji o prostej i taniej motoryzacji dla wszystkich. Dopiero pięć lat później udało mu się skonstruować prototyp, którego prowadzenie i obsługa techniczna nie wymagała wyższych studiów.

adam_gluck

Samochody konstrukcji Adama Glücka. Na zdjęciu widoczny konstruktor

 

Prototypowy pojazd był lekki, zwłaszcza z powodu braku nadwozia. Napędzał go niespełna półlitrowy silnik chłodzony powietrzem o maksymalnej mocy 6 koni mechanicznych, przy 1800 obrotach na minutę. Pozwalało to w optymistycznych warunkach rozpędzić podwozie do 60 km/h, zużywając tylko 4 kg benzyny na 100 km. (na podstawie: S. Szydelski, Samochodzik polskiej konstrukcji, Auto 1926, s. 45). Wykonywane na drogach Małopolski testy wykazały, że prototyp Glűcka doskonale radzi sobie ze wzniesieniami i to wioząc na pokładzie trzy dorosłe osoby. Sekretem tych niebywałych osiągów była ciekawa konstrukcja silnika. Aby uniknąć strat mocy na długim wale napędowym inż. Glűck zdecydował się umieścić jednostkę napędową nad tylnym mechanizmem różnicowym. Pozwoliło to skrócić drogę momentu napędowego ze skrzyni biegów na koła. Sam układ przeniesienia napędu również był na ówczesną chwilę innowacyjny. Jak wynika z opisów prasowych skrzynia biegów i sprzęgło zostały tak przygotowane, aby wyeliminować możliwość zmiażdżenia trybów przy nieumiejętnej zmianie przełożeń. Oznaczało to ni mniej ni więcej, jak tylko automatyczne sprzęgło. Dyferencjał zaś wykonano w systemie Fischera. Zamiast trybów, za obracanie się kół, odpowiadały specjalne stalowe kule, co według fachowców utrudniało wpadnięcie kół w poślizg.

Więcej o konstrukcji Glűcka możecie Państwo przeczytać w artykule Piotra Pijarowskiego „A mogło być tak dobrze...” w numerze 5/2013 Serwisu Motoryzacyjnego.

Ostatnia aktualizacja: poniedziałek, 20 maja 2013 13:20
 
Logowanie



Newsletter
dołącz do PISKP porady techniczne Program do obslugi SKP członkowie piskp pomoc prawna oddziały regionalne
   
 
start
stop
stat4u