Witryna www.piskp.pl wykorzystuje cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych zgodnie z Polityka prywatnosci. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi. Zgadzam sie, Więcej informacji
Serwis Motoryzacyjny
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, ul. Gdańska 51 lok. A, 01-633 Warszawa, tel. (22) 811 26 06, fax (22) 811 28 78
Strona główna Aktualności PIERWSZA RELACJA Z XII KONFERENCJI „STACJE KONTROLI POJAZDÓW - 2016” Dyrektywa „45” – znamy stan przygotowań do unifikacji
PIERWSZA RELACJA Z XII KONFERENCJI „STACJE KONTROLI POJAZDÓW - 2016” Dyrektywa „45” – znamy stan przygotowań do unifikacji Drukuj

   20 maja zakończyła się organizowana przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów - 2016”. Tegoroczna edycja odbyła się w Zakopanem i zgromadziła blisko trzystu przedstawicieli środowiska związanego z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów. Zgodnie z intencją organizatora i hasłem przewodnim tegorocznej konferencji jej uczestnicy jako jedni z pierwszych mogli poznać stan przygotowań do wdrożenia unijnej Dyrektywy „45” i usłyszeć propozycje zmian w polskim prawie, jakie przygotowywane są przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. W związku z tym, że w konferencji nie mogli wziąć osobistego udziału Pan Minister Jerzy Szmit oraz Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Pan Bogdan Oleksiak, którzy uczestniczyli w tym terminie w Szczycie Ministrów International Transport Forum w Lipsku, przekazali do zgromadzonych ważne słowa z  listów (pełna treść) odczytanych przez Pana Jerzego Króla Naczelnika Wydziału Warunków Technicznych Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Niezmiernie ważna dla przebiegu konferencji była obecność Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego Pana Jana Urbanowicza, którego udział zwłaszcza w dyskusji zamykającej obrady podniósł merytoryczną rangę całej konferencji.

Naczelnik Jerzy Król w swoim wystąpieniu przedstawił projekt nowelizacji ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Omówił projektowane definicje, m.in.: urządzenia transportu osobistego, modułu przyczepy, przyczepy modułowej, cechy identyfikacyjnej, numeru rozpoznawczego, rodzaju pojazdu, badania technicznego pojazdu, stacji kontroli pojazdów i diagnosty. Szczegółowo odniósł się do art. 67 dotyczącego odstępstw od warunków technicznych pojazdu, które według projektu wydawać będzie Dyrektor TDT. Skomentował wprowadzenie przyrzeczenia wydania zezwolenia na odstępstwo od warunków technicznych w zakresie mas, nacisków osi lub wymiarów zwane „promesą”. Odnośnie badania technicznego pojazdów Naczelnik Król szczegółowo omówił kwestie nowego wyznaczania terminu następnego badania, nowego rodzaju badań dodatkowych, badania technicznego ciągnika rolniczego poza SKP, nowy podział SKP na podstawowe SKP, okręgowe SKP oraz SKP oddziału terenowego TDT. Zaznaczył, że według projektu dyrektor TDT będzie  prowadzić rejestr przedsiębiorców i diagnostów, a także sprawować nadzór nad SKP. Przedstawiciel ministerstwa przedstawił planowane wymagania w zakresie wykształcenia i praktyki dla kandydatów na diagnostów, zgodnie z którymi wymagane będzie wykształcenie średnie i kwalifikacje M.12. i M.18. lub  wykształcenie wyższe w zakresie nauk technicznych uzyskane na kierunku studiów, którego program kształcenia obejmuje następujące obszary związane z pojazdami w zakresie: mechaniki, dynamiki, dynamiki pojazdu, silników spalinowych, materiałów i technologii materiałów, elektroniki, elektryki, układów elektronicznych pojazdów, systemów informatycznych, ponadto 3 lata praktyki w stacji obsługi pojazdów, stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów. Nowelizacja zakłada obowiązkowe, odbywane co dwa lata dwudniowe warsztaty doskonalenia zawodowego, stopniowanie kar dla diagnostów oraz nowy rodzaj działalności gospodarczej w zakresie ośrodków szkolenia diagnostów. Rejestr i nadzór nad ośrodkami szkolenia diagnostów ma prowadzić i sprawować dyrektor ITS. Projekt zakłada utworzenie Funduszu Zapewnienia Prawidłowej Jakości Badań Technicznych Pojazdów. Naczelnik Król przedstawił również pakiet czterech rozporządzeń dotyczących blokad alkoholowych oraz założenia nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które wejdą w życie 1 lipca 2016 r. z wyjątkiem nowego brzmienia Działu II, które obowiązuje od 1 stycznia 2017 r.

Do cieszących się największym zainteresowaniem uczestników wystąpień można zaliczyć prelekcje przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji i Centralnego Ośrodka Informatyki przedstawiające procedury, dotyczące prowadzenia ewidencji i przesyłania wyników badań technicznych do CEP-u 2.0.  W swoich referatach prelegenci zwrócili uwagę i szczegółowo omówili problemy, jakie mogą wystąpić we współpracy SKP on line z CEP-em 2.0.

Główną sesję merytoryczną zamknęło wystąpienie dr. inż. Leszka Turka Prezesa Zarządu PISKP, który zdiagnozował przyczyny wszystkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu SKP i podkreślił konieczność kompleksowego spojrzenia na kwestię naprawy systemu badań technicznych. M.in. odniósł się do problemów wynikających z podporządkowania działalności związanej z wykonywaniem badań technicznych zasadom wolnorynkowym. Przedstawiając wyrok Trybunału C-168/14 w sprawie pytania prawnego hiszpańskiego Sądu Najwyższego udowodnił, że działalność w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów nie jest usługą i może być objęta systemem zezwoleń w celu ochrony konsumentów i bezpieczeństwa ruchu drogowego, co również podkreśla dyrektywa 2014/45/UE. Prezes Izby przypomniał obowiązujące Polskę daty, do których należy wprowadzić zmiany prawne wymagane przez dyrektywę. Omówił poszczególne definicje, przypomniał o konieczności wprowadzenia systemu stopniowania kar dla diagnostów i wprowadzenia nowej tabeli opłat. Podczas sesji dyskusyjnej wielu uczestników konferencji wyraziło obawy dotyczące planowanego podziału SKP oraz nowych uprawnień i zakresu działania SKP oddziału terenowego TDT.

Propozycje przedstawione przez Naczelnika Króla w najbliższym czasie zostaną oddane do konsultacji społecznych w ostatecznym kształcie. W momencie, gdy znana będzie całość proponowanych zmian Izba przygotuje swoje wnikliwe stanowisko merytoryczne.

Partnerami tegorocznej konferencji były firmy Unimetal Sp. z o.o. największy polski producent sprzętu diagnostycznego, AutoWatch Polska Sp. z o.o. generalny importer oraz dystrybutor blokad alkoholowych szwedzkiego producenta AutoWatch oraz MAHA Polska Sp. z o.o. – przedstawiciel jednego z największych w Europie producentów stanowisk diagnostycznych, podnośników pojazdów oraz różnorodnych urządzeń kontrolnych.

Dziękujemy uczestnikom za przybycie i aktywny udział w poszczególnych sesjach. Wydarzenie takie jak to pokazuje siłę naszego środowiska, dzięki której możemy być partnerem władzy we wdrażaniu zmian.

otwarcie

prezydium

sala

coi

hotel

Ostatnia aktualizacja: wtorek, 31 maja 2016 13:18
 

Komentarze  

 
+5 #2 Przemek 2016-06-15 10:05
Kolega ma rację .Dobrze by było zastanowić się nad rozdawaniem prezentów i różnego rodzaju gadżetów za badanie .
 
 
+7 #1 Zdzisław 2016-06-13 09:20
A co z promocjami np. 8 l paliwa do osobówki, nikt tego nie widzi?
 

Dodaj komentarz

Komentarze zawierające wyrażenia wulgarne lub naruszające godność drugiej osoby nie będą publikowane. Izba zastrzega sobie prawo do usunięcia komentarza bez podawania przyczyny.


Kod antyspamowy
Odśwież

Logowanie



Newsletter
dołącz do PISKP porady techniczne Program do obslugi SKP członkowie piskp pomoc prawna oddziały regionalne
   
 
start
stop
stat4u