Witryna www.piskp.pl wykorzystuje cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych zgodnie z Polityka prywatnosci. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi. Zgadzam sie, Więcej informacji
Serwis Motoryzacyjny
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, ul. Gdańska 51 lok. A, 01-633 Warszawa, tel. (22) 811 26 06, fax (22) 811 28 78
Strona główna Aktualności Nowe wymagania dla diagnostów
Nowe wymagania dla diagnostów Drukuj

Szanowni Państwo,

W dzienniku ustaw z 2014 roku pod pozycją 768 została opublikowana ustawa z dnia 9 maja 2014 roku o ułatwieniu dostępu do niektórych zawodów regulowanych. Jednym z zawodów objętych drugą transzą deregulacji jest zawód uprawnionego diagnosty. Ustawa ta wprowadza zmiany do ustawy – Prawo o ruchu drogowym w części dotyczącej uprawnionych diagnostów. Zmienią się wymagania w zakresie wykształcenia i praktyki. Ustawa w zasadniczej cześć wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia, tj. 10 sierpnia 2014 roku. Do czasu wejścia w życie ustawy powinno się ukazać nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów.

Według ustawy, aby zostać diagnostą trzeba będzie mieć (art. 84 ust. 2b PORD):

  1. wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  2. średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  3. wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  4. średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów.

Zgodnie z dodanym art. 84 ust. 2c do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, z obowiązku odbycia szkolenia będą zwolnione osoby, które ukończyły studia wyższe w obszarze nauk technicznych obejmujących wiedzę i umiejętności w zakresie diagnostyki samochodowej.

Ponadto zgodnie z nowym art. 84 ust. 2e w przypadku ukończenia wyższych studiów do okresu wymaganej praktyki będzie się wliczało praktykę objętą program kształcenia na studiach, pod warunkiem że praktyka odbywana jest na podstawie umowy zawartej między uczelnią a stacją kontroli pojazdów.

Do czasu wejścia ustawy w życie, obowiązują przepisy dotychczasowe.

Z tekstem ustawy można zapoznać się w dziale:

Prawo Pozostałe akty prawne Ustawy

Ostatnia aktualizacja: poniedziałek, 16 czerwca 2014 10:43
 

Komentarze  

 
0 #3 Mateusz Matryba 2017-07-11 22:04
witam skończyłem zawodówkę Mechanik chcę zostać diagnostą szukam szybkiego sposobu żeby posiadać technikum albo jakiś kurs który umożliwi mi zrobienie uprawnień diagnostycznych ? pozdrawiem czekam na odp
 
 
0 #2 tomek 2016-09-17 19:09
witam mam wykształcenie srednie techniczne jako informatyk od 2011 roku prowadze warsztat samochodowy czy potrzebuje odbywać praktyke w innym warsztacie?
 
 
+32 #1 Tomasz 2014-12-17 00:12
Witam, mam pytanie odnośnie tych wymagań, czy osoba pracująca jako doradca serwisowy w warsztacie samochodowym może się ubiegać o te uprawnienia w tym samym wymiarze czasowym jak mechanik?
 

Dodaj komentarz

Komentarze zawierające wyrażenia wulgarne lub naruszające godność drugiej osoby nie będą publikowane. Izba zastrzega sobie prawo do usunięcia komentarza bez podawania przyczyny.


Kod antyspamowy
Odśwież

Logowanie



Newsletter
dołącz do PISKP porady techniczne Program do obslugi SKP członkowie piskp pomoc prawna oddziały regionalne
   
 
start
stop
stat4u