Witryna www.piskp.pl wykorzystuje cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych zgodnie z Polityka prywatnosci. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi. Zgadzam sie, Więcej informacji
Serwis Motoryzacyjny
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, ul. Gdańska 51 lok. A, 01-633 Warszawa, tel. (22) 811 26 06, fax (22) 811 28 78
Strona główna Aktualności Wymagania dla diagnostów – jeszcze stare, czy już nowe?
Wymagania dla diagnostów – jeszcze stare, czy już nowe? Drukuj

Szanowni Państwo,

z uwagi na liczne telefony wyjaśniamy, że w dalszym ciągu obowiązują dotychczasowe przepisy określające wymagania dla diagnostów tj. art. 84 ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz. U. z 2004 r., nr 246, poz. 2469 z późn. zm.).

Aby zostać uprawnionym diagnostą trzeba mieć wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, odbyć wymagane szkolenie oraz zdać z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny. Wymogi dotyczące wykształcenia i praktyki zostały zawarte w rozporządzeniu i są one następujące:

  1. wyższe wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji obsługi pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów;
  2. średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowane 4 lata praktyki w stacji obsługi pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów;
  3. wyższe wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 4 lata praktyki w stacji obsługi pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów;
  4. średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 8 lat praktyki w stacji obsługi pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów.

W chwili obecnej w sejmie trwają prace nad projektem ustawy w sprawie ułatwienia dostępu do niektórych zawodów regulowanych (Druk sejmowy nr 1576). Jest to druga transza deregulacji przygotowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Jednym z zawodów objętych drugą transzy deregulacji jest zawód uprawnionego diagnosty. Zmienią się wymagania w zakresie wykształcenia i praktyki. Szkolenie i egzamin pozostaną.

Według projektu, aby zostać diagnostą trzeba będzie mieć:

  1. wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  2. średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  3. wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  4. średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów.

Ustawa została przekazana Prezydentowi RP do podpisu. Po jej podpisaniu ustawa zostanie opublikowana i ogłoszona w Dzienniku Ustaw. Wejdzie w życie po upływie 60 dni od jej ogłoszenia. O tym kiedy dokładnie to nastąpi będziemy Państwa informować.

 

 

Ostatnia aktualizacja: środa, 28 maja 2014 12:07
 

Dodaj komentarz

Komentarze zawierające wyrażenia wulgarne lub naruszające godność drugiej osoby nie będą publikowane. Izba zastrzega sobie prawo do usunięcia komentarza bez podawania przyczyny.


Kod antyspamowy
Odśwież

Logowanie



Newsletter
dołącz do PISKP porady techniczne Program do obslugi SKP członkowie piskp pomoc prawna oddziały regionalne
   
 
start
stop
stat4u