Witryna www.piskp.pl wykorzystuje cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych zgodnie z Polityka prywatnosci. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi. Zgadzam sie, Więcej informacji
Serwis Motoryzacyjny
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, ul. Gdańska 51 lok. A, 01-633 Warszawa, tel. (22) 811 26 06, fax (22) 811 28 78
UWAGA !!! Od poniedzialku 27 LISTOPADA , zostanie uruchomiona nowa strona PISKP pod tym samym adresem. W celu weryfikacji, dostep do strony kodowanej dla zarejestrowanych czlonkow PISKP bedzie wymagal ponownej rejestracji. Prosimy o zwrocenie na to uwagi i ponowne wypelnienie formularza rejestracji aktywujacego sie po kliknieciu na przycisk rejestracja przy wejsciu na strone zakodowana lub w zakladkach menu po prawej stronie. Za utrudnienia przepraszamy.
Strona główna Aktualności „Badania techniczne szczyt formy mają przed sobą”
„Badania techniczne szczyt formy mają przed sobą” Drukuj

17 grudnia 2012 w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odbyło się spotkanie, którego tematem była sytuacja stacji kontroli pojazdów w Polsce. Minister Tadeusz Jarmuziewicz oraz Dyrektor Andrzej Bogdanowicz wraz z przedstawicielami organizacji związanych z przemysłem motoryzacyjnym dyskutowali o głównych problemach w funkcjonowaniu systemu badań technicznych i o koncepcjach ich wyeliminowania. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów prezes dr inż. Leszek Turek oraz dyrektor Marcin Barankiewicz.

Rozpoczynając spotkanie, Minister Tadeusz Jarmuziewicz określił kondycję badań technicznych pojazdów stwierdzeniem, że szczyt formy mają one jeszcze przed sobą. Według Sekretarza Stanu rozpoczęte rozmowy mają na celu stworzenie możliwości pogodzenia działalności o charakterze biznesowym  z rzetelnością badania.

Jako pierwszy o przedstawienie swojego stanowiska został poproszony reprezentant Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów - największego przedstawiciela przedsiębiorców prowadzących skp. Dr inż. Leszek Turek uświadamiał zebranym, że polskie stacje kontroli pojazdów są jednymi z najnowocześniejszych w Europie, a trud ich modernizacji ponieśli przedsiębiorcy. Prezes PISKP zwrócił uwagę zebranych na przyczyny występowania nierzetelnych badań wynikające ze specyficznej sytuacji, w jakiej skp funkcjonują w Polsce. Wymagania dotyczące wyposażenia stacji są szczegółowo określone w ustawie i rozporządzeniach, podobnie jak zakres czynności diagnosty oraz urzędowy cennik za badania, który pozostaje niezmieniony od 2004 roku. Z drugiej zaś strony przedsiębiorcy prowadzący skp podlegają Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej i nie ma żadnego sposobu ograniczenia liczby nowopowstających podmiotów. Prezes PISKP zadał pytanie, czy w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego jest miejsce dla działań wolnorynkowych opartych na zasadach konkurencji. Działalność bazująca na badaniach technicznych powinna być – zdaniem dr. inż. Leszka Turka – silnie nadzorowana i kontrolowana przez państwo. Stale wzrastająca liczna skp doprowadziła do pojawienia się niewłaściwych praktyk, jakimi są różnego rodzaju promocje, polegające na oferowaniu klientom prezentów w postaci kuponów na mycie samochodu, alkomatów, czy darmowych tankowań. Walka o klienta odbywa się również za pomocą sugestywnych haseł informujących o wyrozumiałości, o niskim odsetku badań z wynikiem negatywnym lub o nieszukaniu problemów, tam gdzie ich nie ma. W tej sytuacji należy wypracować rozsądny sposób ograniczenia liczby stacji kontroli pojazdów, by podnieść jakość badań technicznych i wyeliminować niewłaściwą konkurencję.

Prezes PISKP zauważył ponadto, że trzeba położyć nacisk na kształtowanie świadomości klientów skp i właścicieli pojazdów, by traktowali oni badanie techniczne jako gwarancję bezpieczeństwa własnego i współpasażerów, za których ponoszą odpowiedzialność.  Niezmiernie istotne zdaniem dr. inż. Leszka Turka jest właściwe funkcjonowanie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Na rolę prawidłowego działania CEPiKu w systemie badań technicznych pojazdów zwróciła uwagę większość uczestników spotkania. Jedną z najczęściej pojawiających się koncepcji wyeliminowania nierzetelności w badaniach technicznych była idea wprowadzenia monitoringu na stacji kontroli pojazdów i archiwizowania wyników badań. W wypowiedziach zebranych powtarzał się również zamysł wprowadzenia oznakowania pojazdów posiadających ważne badania techniczne np. w formie naklejek na szybie lub na tablicy rejestracyjnej. Powracano do kwestii szkolenia i nadzorowania diagnostów, kalibracji urządzeń funkcjonujących na stacji oraz wprowadzenia bardziej restrykcyjnych kar dla kierowców za brak ważnego badania technicznego pojazdu.

W podsumowaniu dyskusji głos ponownie zabrał prezes PISKP i stwierdził, że środowisko stacji kontroli pojazdów jest otwarte na propozycje zmian, których celem jest poprawa jakości badań technicznych. Jednocześnie zadał pytanie o to, czyim kosztem te zmiany zostaną wprowadzone. W chwili obecnej przedsiębiorcy prowadzący skp mają problemy z terminowym dokonywaniem podstawowych płatności, takich jak pensje, zobowiązania wobec ZUS-u, urzędu skarbowego, czy chociażby opłaty za energię. Prezes Izby podkreślił, że jednym z najważniejszych problemów środowiska jest kwestia cennika za badania, który pozostaje niezmieniony od 2004 r.

Minister Tadeusz Jarmuziewicz zaproponował utworzenie grupy roboczej przygotowującej projekty rozwiązań legislacyjnych i zaprosił do niej następujące podmioty: Transportowy Dozór Techniczny, Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Diagnostów Samochodowych, Stowarzyszenie Kierowników Stacji Kontroli Pojazdów, Związek Powiatów Polskich, Inspekcję Transportu Drogowego, Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej.

Ostatnia aktualizacja: piątek, 21 grudnia 2012 10:24
 

Dodaj komentarz

Komentarze zawierające wyrażenia wulgarne lub naruszające godność drugiej osoby nie będą publikowane. Izba zastrzega sobie prawo do usunięcia komentarza bez podawania przyczyny.


Kod antyspamowy
Odśwież

Logowanie



Newsletter
dołącz do PISKP porady techniczne Program do obslugi SKP członkowie piskp pomoc prawna oddziały regionalne
   
 
start
stop
stat4u