Witryna www.piskp.pl wykorzystuje cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych zgodnie z Polityka prywatnosci. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi. Zgadzam sie, Więcej informacji
Serwis Motoryzacyjny
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, ul. Gdańska 51 lok. A, 01-633 Warszawa, tel. (22) 811 26 06, fax (22) 811 28 78
Strona główna Aktualności "Jak robimy przeglądy?"
"Jak robimy przeglądy?" Drukuj

Zachęcamy Państwa, do zapoznania się z naszym komentarzem do artykułu "Jak robimy przeglądy?" opublikowanym na stronach portalu Onet

pod adresem:

http://biznes.onet.pl/jak-robimy-przeglady,18494,5065607,1,news-detal

 

 

Szanowny Panie,

z ciekawością przeczytałem pański artykuł pt. „Jak robimy przeglądy". Sytuacja, którą Pan opisuje nie powinna mieć nigdy miejsca na stacji kontroli pojazdów. Niestety są stacje, które nie stosują się do procedury badania przewidzianej przez prawo, zapominając o tym, że są ważnym ogniwem w łańcuchu związanym z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Nadzór nad skp sprawuje starosta właściwy ze względu na miejsce położenia stacji. W każdym przypadku stwierdzenia uchybień w pracy skp, czy też diagnostów, należy o tym powiadomić starostwo, które ma odpowiednie mechanizmy prawne do wyciągnięcia konsekwencji wobec nieuczciwych diagnostów.

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zrzesza na zasadzie dobrowolności podmioty gospodarcze prowadzące stacje kontroli pojazdów. Izba od początku swego istnienia kładła i kładzie szczególny nacisk na jakość wykonywanych badań technicznych. Corocznie przeprowadzamy szkolenia w poszczególnych województwach dla wszystkich podmiotów i starostw powiatowych w zakresie szeroko pojętego funkcjonowania stacji kontroli pojazdów. Staramy się na spotkaniach tłumaczyć diagnostom jak ważna i odpowiedzialna jest ich praca.

Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie stacje kontroli pojazdów pracują idealnie, ale można to samo w zasadzie powiedzieć o każdej niemalże grupie zawodowej. My ze swojej strony w Izbie utworzyliśmy Komisję Etyki, która ma za zadanie pilnowania tego, aby stacje kontroli pojazdów zrzeszone w Izbie, przestrzegały Kodeksu Etyki, który same ustanowiły (Kodeks Etyki uchwala Walne Zgromadzenie członków Izby).

Dla poprawy funkcjonowania stacji kontroli pojazdów ważne są także przemyślane rozwiązania systemowe. Uważamy iż koniecznym jest, aby system CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów) działał w systemie on-line. Diagnosta powinien mieć możliwość sprawdzenia w trakcie przeprowadzania badania wyniku poprzedniego badania technicznego zarówno pozytywnego jak i negatywnego. Diagnosta musi mieć możliwość sprawdzenia wszystkich danych dotyczących badanego pojazdu. Nie tylko zresztą diagnosta, ale i policjant czy inspektor ITD. Jeśli takiej możliwości nie ma, to nieuchronnie funkcjonuje na rynku przestępcza procedura poświadczania badania technicznego poprzez fałszywe wpisy (diagnosta miałby możliwość sprawdzenia, czy poprzednie badanie zostało wykonane na uprawnionej stacji kontroli pojazdów). Poza tym byłaby możliwość wpisania przez diagnostę zastrzeżenia co do stanu technicznego pojazdu i nawet jeśli posiadacz pojazdu odjechałby ze stacji z negatywnym wynikiem badania, z zamiarem pojechania na inną, mniej uczciwą stację, to diagności na tej drugiej stacji kilka razy by się zastanowili, czy robić czy nie badanie techniczne takiego pojazdu. Mogłoby się okazać, że usterki stwierdzonej na pierwszej stacji nie udałoby się usunąć w tak krótkim czasie, jak przejazd z jednej stacji do drugiej.

Taryfikator mandatów nie przewiduje żadnej kary finansowej połączonej z odpowiednimi punktami karnymi za brak ważnego badania technicznego. Stan obecny to lekceważenie prawa i absolutna beztroska użytkownika pojazdu. Nic mu nie grozi. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego nie jest żadną dolegliwością. Brak jest odpowiedniej kary, która działałby odstraszająco.

Podejmujemy wiele działań, aby usprawnić funkcjonowanie stacji kontroli pojazdów, a także propagować działania przede wszystkim zgodne z prawem i etyką zawodową. Problemem jest to, że na ponad 4 tysiące skp, zrzeszonych w jakiejkolwiek organizacji jest ok. 15 %. Reszta działa samodzielnie i w rozproszeniu.

W załączeniu przesyłam pismo, które skierowaliśmy do wszystkich stacji kontroli pojazdów, przy okazji zaproszenia na naszą coroczną konferencję szkoleniową. Liczymy na to, że środowisko skp podejmie wspólne działania na rzecz poprawy sytuacji na stacjach kontroli pojazdów.

 

Z poważaniem

Sylwester Murawski

 

Ostatnia aktualizacja: poniedziałek, 26 marca 2012 14:02
 

Dodaj komentarz

Komentarze zawierające wyrażenia wulgarne lub naruszające godność drugiej osoby nie będą publikowane. Izba zastrzega sobie prawo do usunięcia komentarza bez podawania przyczyny.


Kod antyspamowy
Odśwież

Logowanie



Newsletter
dołącz do PISKP porady techniczne Program do obslugi SKP członkowie piskp pomoc prawna oddziały regionalne
   
 
start
stop
stat4u